Wpisany przez Administrator    Środa, 29 Kwiecień 2009 17:59    PDF Drukuj Email
Jak sobie radzić z efektami ubocznymi podczas stosowania leków na endometriozę

Autor: Ellen T Johnson, USA
Tłum.: DRS

Leczenie endometriozy lekami, które wywołują u kobiet „sztuczną menopauzę” (takimi jak: Lupron®, Synarel®, Prostap®, Enantone® i Zoladex®) ma często nieprzyjemne efekty uboczne w postaci nagłych uderzeń gorąca i nocnych potów.

Oczywiście, nie są to jedyne efekty uboczne związane z przyjmowaniem tych leków, ale te dwa są najbardziej poważne. Jednak u niektórych kobiet, uderzenia gorąca mogę być wyjątkowo uciążliwe i utrudniać codzienne funkcjonowanie, sen i pracę. Poniższe wskazówki przeznaczone są dla kobiet, które wybrały leczenie endometriozy lekami, a ich celem jest zminimalizowania występowania uderzeń gorąca i nocnych potów.


RADZENIE SOBIE Z UDERZENIAMI GORĄCA I NOCNYMI POTAMI

1. Stosuj zdrową dietę zawierającą dużo świeżych warzyw, produktów pełnoziarnistych, świeżych owoców i „dobrych” tłuszczów, które można znaleźć w rybach, oliwie z oliwek i orzechach.

2. Unikaj rafinowanego (białego) cukru, nadmiaru węglowodanów i żywności przetworzonej.

3. Ubieraj się lekko w tkaniny naturalne, takie jak bawełna, sztuczny jedwab, rami, jedwab i len. Bluzka z krótkim rękawem lub bez rękawów w połączeniu z lekką kurtką lub swetrem zapewni ci większą kontrolę nad temperaturą. Unikaj kontaktu skóry z tworzywami sztucznymi i wełną.

4. Napoje alkoholowe wywołują uderzenia gorąca, zatem najlepiej unikać przyjmowania alkoholu w trakcie terapii lekami.

5. Gorące napoje, gorąca zupa i pikantne potrawy mogą również pogarszać sytuację. To samo tyczy się kofeiny i niektórych leków (takich jak antyhistaminy).

6. Obserwuj swoją reakcję na określone pokarmy i napoje. Jeśli zauważysz, że któryś z nich może powodować pogorszenie stanu, unikaj go i sprawdź, czy dolegliwości są wówczas słabsze.

7. Pij dużo wody w ciągu dnia. Zapewni ona dobre nawodnienie i ochładzanie organizmu i złagodzi uczucie gorąca.

8. Wykonuj jakieś ćwiczenia lub uprawiaj sport codziennie. Badania wykazują, że regularny wysiłek fizyczny zmniejsza intensywność uderzeń gorąca. Aby osiągnąć ten cel, ćwicz o wczesnej porze dnia, a nie tuż przed pójściem do łóżka.

9. Ustaw przenośny wentylator na swojej szafce nocnej. On naprawdę pomoże zmniejszyć pocenie!

10. Noś przy sobie wachlarz lub wiatraczek na baterie na wypadek nagłych uderzeń gorąca.

11. Obniżaj temperaturę ciała w nocy poprzez spanie w pościeli 100% bawełny, najlepiej o drobnym splocie. Pościele z tkanin o bardzo drobnym splocie włókien (220 lub więcej) w jednolitych kolorach mają najbardziej „chłodzącą moc”.

12. Palenie tytoniu może również wywoływać uderzenia gorąca. Oczywiście, najlepiej rzucić palenie. Jeśli jednak nie jesteś w stanie zrezygnować z nałogu, powstrzymaj się od palenia wieczorami.

13. Noś bawełnianą piżamę i bieliznę, która umożliwia skórze oddychanie. Kolejną propozycją jest tkanina o nazwie CoolMax®, którą zaprojektowano w taki sposób, żeby pot gromadził się po zewnętrznej stronie tkaniny a nie na ciele, przez co wysycha szybciej. Wiele firm produkuje bieliznę nocną z tkaniny CoolMax.

14. Mogą pomóc suplementy: witamina E, olejek z wiesiołka, witamina B kompleks oraz wapń i magnez. (Przed zażyciem suplementów skontaktuj się ze swoim lekarzem).

15. Ponieważ stres może powodować nasilenie uderzeń gorąca, można spróbować go załagodzić za pomocą muzyki relaksacyjnej, terapii biofeedback (biologiczne sprzężenie zwrotne), masaży, medytacji, wizualizacji lub jogi.

16. Unikaj gorących kąpieli lub pryszniców przed pójściem do łóżka. Jeśli musisz się wykąpać wieczorem, weź chłodny prysznic lub letnią kąpiel.

17. Głęboki powolny oddech może pomóc w opanowaniu uderzeń gorąca. Istnieją naukowe, jak również inne niepotwierdzone dowody na to, że taki oddech pomaga.

18. Gdy czujesz nadchodzącą falę, natychmiast wypij szklankę zimnej wody lub schłodzonej herbaty ziołowej. Jeśli jesteś w domu, otwórz lodówkę i włóż głowę do zamrażarki. Torebka zamarzniętych warzyw położona na czole świetnie łagodzi uderzenie. Pomocne mogą również być przenośne torby i folie termalne.

19. Jeśli twoje uderzenia gorąca są silne i nie da się ich złagodzić przy pomocy domowych środków, skontaktuj się ze swoim lekarzem. Być może wskaże on jakieś leki (takie jak leki na nadciśnienie, estrogenowa hormonalna terapia zastępcza lub leki przeciwdepresyjne).




© 1996-2003 Ellen T Johnson wspólnie z kobietami, które „tam były”.
Przedruk za zgodą autora.

Dziękujemy za zgodę na tłumaczenie powyższego artykułu Lone Hummelshoj, redaktorce endometriosis.org.

Źródło: http://www.endometriosis.org/night-sweats.html

Zmieniony ( Poniedziałek, 22 Sierpień 2011 17:17 )